Як працювати з ветеранами у кризовому стані
Кожна людина впродовж життя може переживати ряд кризових ситуацій, на які реагуватиме стресом. Ветерани також не убезпечені від таких реакцій. Тож, у роботі ви можете стикатися з ветеранами у гострому стресі.
Зрозуміти, що ваш клієнт або пацієнт знаходиться в кризовому стані (також його визначають як стан гострої стресової реакції), можна за сукупністю реакцій.
Ви маєте справу з людиною в гострому стресі, якщо вона:
Особливої уваги потребують пацієнти чи клієнти, які проявляють суїцидальні наміри. Часто їх важко розпізнати, проте можна орієнтуватись на певні фактори ризику скоєння самогубства, зокрема:
Такі пацієнти або клієнти можуть:
Стратегії поведінки можуть відрізнятись, коли ви зіштовхуєтесь з гострою стресовою реакцією, дистресом або суїцидальним наміром.
На жаль, точно передбачити суїцид неможливо, але потрібно обов’язково проводити оцінку того, що каже пацієнт, та факторів ризику.
Оцінка факторів ризику суїциду
Зелений (у довготривалій перспективі)
Низький
Окремі суїцидальні думки, які сприймаються критично. Сильні фактори «за життя». Немає планування суїциду.
Жовтий (у короткотривалій перспективі)
Помірний
Є думки про суїцид, але присутній опір цим думкам. Елементи планування присутні, але дуже нечіткі. Стверджує, що «не зробить цього».
Помаранчевий (у короткотривалій перспективі)
Високий
Є думки про суїцид, вони часті, мало опору до них, втім опір є. Присутній продуманий план, обрані засоби скоєння суїциду. Каже, що вагається, що старатиметься цього не зробити.
Червоний (негайний)
Критично високий
Є думки, вони часті, опору немає. Присутній продуманий план, обрані засоби скоєння суїциду. Каже, що «це єдиний вихід», стверджує, що зробить це.
Як треба поводитись:
Як НЕ треба поводитись: