Щоб читати тематичну добірку, обери до якої групи належиш

Щоб читати тематичну добірку, обери до якої групи належиш

Інструменти для взаємодії з дітьми

Ми — діти та дорослі — можемо витримати навантаження складним досвідом, якщо поруч з нами ті, кому довіряємо й кого вважаємо близькими. Це ті, з ким ми маємо спільний досвід, хто нас розуміє і чиї дії та реакції передбачувані. Ти є такою близькою людиною для дитини. Звісно, тобі хочеться вберегти її від того, через що довелося пройти тобі, а водночас і себе — від спогадів. Утім, коли дитина бачить, як ти можеш впоратись з труднощами, це стає внеском у її стійкість.

  • Illustration

    Світлана Ройз

    Авторка, дитяча сімейна психологиня

  • Illustration

    Олеся Скорик

    Редакторка

З дітьми важливо говорити, зокрема про свій стан, свої почуття та реакції. Дитина не може зростати гармонійною, якщо не відчуває близькості та безпеки в стосунках. Водночас щоб налагодити та/або відновити близький зв'язок з дитиною, ураховуй вікові особливості її розвитку.
Пропонуємо окремий матеріал з ідеями простих спільних дій, розваг, ігор для дітей різного віку, щоб ти міг/могла ними скористатись і заощадити сили на пошуках ідей для спільного дозвілля.
Ця стаття — частина циклу статей про те, як говорити з дітьми про твій стан після повернення до цивільного життя.

Онлайн-ресурси

Книжки

  • Illustration

    «Таємні історії маленьких і великих перемог», Таня Стус (3–10 років)

    Містить десять оповідань із терапевтичним ефектом про досвід проживання дітьми подій російсько-української війни. Зокрема, в оповіданні «Історія, яку розповів біль» ідеться про військового та його біль. Проєкт покликаний у художній формі пояснити дітям складні питання, що виникають під час їхнього досвіду проживання війни, віднайти втрачену силу та опору, а також відчути серцем любов і підтримку одне одного та переконатися, що разом ми сильні.

  • Illustration

    «Чи легко жити циклопам», Олександр Шатохін (3–8 років)

    Циклоп П’єр має одне око. Жити йому непросто, але П’єра підтримують друзі: дівчинка Ліза на візку, яка вправно танцює, та незрячий піаніст пан Марко, який об’їздив із концертами майже весь світ. П’єр називає їх циклопиками та дуже ними пишається. А ще П’єра надихають Видатні Циклопи — відомі люди, які досягли висот, попри свої особливості. Книжка також допоможе вивчити абетку Брайля та знаки жестової мови.

  • Illustration

    «Кожна грудочка землі», Ольга Войтенко (3–8 років)

    Батько головної героїні повертається додому після поранення на війні та вчиться заново ходити на протезах. Ця книжка спонукає поговорити з дітьми про війну в сучасній Україні, її особисті й родинні виміри, про спільні цінності.

  • Illustration

    «Різдвозавр», Том Флетчер (6–12 років)

    Головний герой — хлопчик Вільям — пересувається на кріслі колісному. Він просить у Санти на Різдво динозавра і навіть не підозрює, чим обернеться його прохання. Після прочитання діти дізнаються, хто допомагає Санті на Північному полюсі, хто намагається вполювати північних оленів, як з ненависті народжується дружба тощо. А ще познайомляться з Різдвозавром.

  • Illustration

    «Світ без меж. Книга про розмаїття та рівність», Анастасія Степула (6–12 років)

    Це книга для дітей та дорослих про різноманіття та рівність. Вона описує стани інвалідності й асистивні засоби, якими люди користуються люди з інвалідністю. Також із книжки ти дізнаєшся, як розповідати дітям про правила толерантної мови та формувати в них гідне ставлення до людської унікальності.

  • Illustration

    «Сміховисько», Світлана Ройз (6–10 років)

    Книжка-травматерапевтичний практикум для дітей. Одна з героїнь має протез і розповідає про свій досвід і потреби.

  • Illustration

    «Мій тато повернувся з війни», Олександр Корешков (12+років)

    Це комікс для дітей, що допомагає родині адаптуватись до повернення ветерана. Там є герої з інвалідністю.

Мультсеріали й мультфільми

    «Вулиця Сезам»
    «Щенячий Патруль» (7 сезон)
    «Мопсики-приятелі»
    «Як приборкати дракона» — головний герой Ікінг з протезом ноги та Беззубик з протезом на частині хвоста стали вожаками для людей та драконів
    «В пошуках Немо» — головний герой — рибка Немо народився з маленьким плавничком
    «Скарлетт» — про дівчину, якій після хвороби ампутували ніжку і яка знов почала танцювати й допомагати іншим
    «Подарунок» — про те, як мама подарувала синові песика з трьома лапками і як песик зміг допомогти хлопцю
    «Цирк метеликів» (від 12 років) — головну роль там грає Нік Вуйчич
    Під час появи в родині молодшої дитини: «Бебі Бос»

Для розмови про війну

Інструменти для роботи з емоціями

  • 1

    «Ресурсна скриня» – це матеріали для дітей різного віку, щоб навчити їх розрізняти емоції, називати їх, осмислювати, помічати зміни в тілі від них, а також їх регулювати. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта».

    ● Книжечка-розмальовка з копінг стратегіями — щоб розповісти дітям, що вони можуть зробити, щоб заспокоїтися і щоб емоція не стала руйнівною. ● Шаблон для спостережень та рефлексій з тілесної усвідомленості — ця практика допомагає дитині усвідомити зв'язок тілесних відчуттів, емоцій, думок і повертати стан спокою і стійкості. ● «Пастка для злості» — шаблон саморобки-розмальовки для скеровування агресії. ● Плакат «Я можу» — допоможе пояснити дитині, що таке стан спокою, пригніченості, а ще запропонувати стратегії, як повертатися у стан спокою. ● «Оголошення» — пропозиції дій, які допомагають при сумі та злості.

  • 2

    Дихальні картки (від 3 років), за допомогою яких можна виконати дихальні вправи для стабілізації, що адаптовані для використання з дітьми. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з UNICEF та ГО «Смарт освіта».

  • 3

    Картки Сили (від 3 до 12 років) — це практикум для дітей, що передбачає роботу з картками із зображенням тварин, природних явищ, різних об'єктів під час тілесних вправ, метафор сили, ігор тощо. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з UNICEF та ГО «Смарт освіта».

  • 4

    Терапевтична гра «Сила усмішки» — допоможе дорослому разом з дитиною зняти тривогу, налагодити контакт, усвідомлювати та регулювати емоції. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта».

  • 5

    Ляльковий театр «Іскорки суперсил» — містить сценарії, викрійки героїв, відеоінструкції. Усього там 16 різних героїв зі своїми характерами та особливими якостями. Наприклад, персонаж ПУМ — на кріслі колісному. Сценарії мають на меті розвивати корисні навички, зокрема щодо здорового харчування, світу, емоцій. Розробили UNICEF спільно з Міністерством освіти та науки.

  • 6

    Практикум «Твоя Сила» (для дітей 8—14 років) — містить 22 практики ресурсності, усвідомлення емоцій, самопідтримки. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ЮНІСЕФ та ГО «Смарт освіта».

  • 7

    Гра «Невидимі дари. Знаходь свою силу» — стабілізаційна практика. Її можна пропонувати дітям перед контрольними роботами, коли вони відчувають тривогу. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта» та фондом «Східна Європа».

Тілесні ігри та практики

  • 1

    Гра «Обійманці» (від 3 років) — ігрові картки, які допоможуть дорослим та дітям відновити контакт, відчуття безпеки, повернутись до тілесності та корегувати дистанцію під час контакту. У цю гру можна грати, наприклад, щоб пояснити, що дорослий чутливий до тілесного контакту й потребує дистанції. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта».

Illustration

Розповідаємо, чи потрібні дітям розмови на складні теми та як провести таку розмову з дитиною.

Illustration

Які вікові особливості дітей молодшого шкільного віку та як порозумітись з дитиною від 7 до 11 років після повернення до цивільного життя.

Illustration

Як можуть поводитися та що відчувати дошкільники і як обговорювати з ними твій досвід та повернення додому?