Інструменти для взаємодії з дітьми
Ми — діти та дорослі — можемо витримати навантаження складним досвідом, якщо поруч з нами ті, кому довіряємо й кого вважаємо близькими. Це ті, з ким ми маємо спільний досвід, хто нас розуміє і чиї дії та реакції передбачувані. Ти є такою близькою людиною для дитини. Звісно, тобі хочеться вберегти її від того, через що довелося пройти тобі, а водночас і себе — від спогадів. Утім, коли дитина бачить, як ти можеш впоратись з труднощами, це стає внеском у її стійкість.
З дітьми важливо говорити, зокрема про свій стан, свої почуття та реакції. Дитина не може зростати гармонійною, якщо не відчуває близькості та безпеки в стосунках. Водночас щоб налагодити та/або відновити близький зв'язок з дитиною, ураховуй вікові особливості її розвитку.
Пропонуємо окремий матеріал з ідеями простих спільних дій, розваг, ігор для дітей різного віку, щоб ти міг/могла ними скористатись і заощадити сили на пошуках ідей для спільного дозвілля.
Ця стаття — частина циклу статей про те, як говорити з дітьми про твій стан після повернення до цивільного життя.
Тому обирай статті для того, щоб дізнатись детальніше, які важливі вікові особливості врахувати, щоб поділитись своїм досвідом служби та повернення з дитиною раннього молодшого віку, дошкільного віку, молодшого шкільного віку та (перед)підліткового віку.
Онлайн-ресурси
Книжки
«Таємні історії маленьких і великих перемог», Таня Стус (3–10 років)
«Чи легко жити циклопам», Олександр Шатохін (3–8 років)
«Кожна грудочка землі», Ольга Войтенко (3–8 років)
«Різдвозавр», Том Флетчер (6–12 років)
«Світ без меж. Книга про розмаїття та рівність», Анастасія Степула (6–12 років)
«Сміховисько», Світлана Ройз (6–10 років)
«Мій тато повернувся з війни», Олександр Корешков (12+років)
Мультсеріали й мультфільми
Для розмови про війну
Інструменти для роботи з емоціями
«Ресурсна скриня» – це матеріали для дітей різного віку, щоб навчити їх розрізняти емоції, називати їх, осмислювати, помічати зміни в тілі від них, а також їх регулювати. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта».
● Книжечка-розмальовка з копінг стратегіями — щоб розповісти дітям, що вони можуть зробити, щоб заспокоїтися і щоб емоція не стала руйнівною. ● Шаблон для спостережень та рефлексій з тілесної усвідомленості — ця практика допомагає дитині усвідомити зв'язок тілесних відчуттів, емоцій, думок і повертати стан спокою і стійкості. ● «Пастка для злості» — шаблон саморобки-розмальовки для скеровування агресії. ● Плакат «Я можу» — допоможе пояснити дитині, що таке стан спокою, пригніченості, а ще запропонувати стратегії, як повертатися у стан спокою. ● «Оголошення» — пропозиції дій, які допомагають при сумі та злості.
Дихальні картки (від 3 років), за допомогою яких можна виконати дихальні вправи для стабілізації, що адаптовані для використання з дітьми. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з UNICEF та ГО «Смарт освіта».
Картки Сили (від 3 до 12 років) — це практикум для дітей, що передбачає роботу з картками із зображенням тварин, природних явищ, різних об'єктів під час тілесних вправ, метафор сили, ігор тощо. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з UNICEF та ГО «Смарт освіта».
Терапевтична гра «Сила усмішки» — допоможе дорослому разом з дитиною зняти тривогу, налагодити контакт, усвідомлювати та регулювати емоції. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта».
Ляльковий театр «Іскорки суперсил» — містить сценарії, викрійки героїв, відеоінструкції. Усього там 16 різних героїв зі своїми характерами та особливими якостями. Наприклад, персонаж ПУМ — на кріслі колісному. Сценарії мають на меті розвивати корисні навички, зокрема щодо здорового харчування, світу, емоцій. Розробили UNICEF спільно з Міністерством освіти та науки.
Практикум «Твоя Сила» (для дітей 8—14 років) — містить 22 практики ресурсності, усвідомлення емоцій, самопідтримки. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ЮНІСЕФ та ГО «Смарт освіта».
Гра «Невидимі дари. Знаходь свою силу» — стабілізаційна практика. Її можна пропонувати дітям перед контрольними роботами, коли вони відчувають тривогу. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта» та фондом «Східна Європа».
Тілесні ігри та практики
Гра «Обійманці» (від 3 років) — ігрові картки, які допоможуть дорослим та дітям відновити контакт, відчуття безпеки, повернутись до тілесності та корегувати дистанцію під час контакту. У цю гру можна грати, наприклад, щоб пояснити, що дорослий чутливий до тілесного контакту й потребує дистанції. Розробила дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта».